Terug

Stadshub met duurzame groeiplannen

16 maart 2022 / Nieuws
Stadshub duurzame groeiplannen

‘In elke stad met milieuzone een Hubbel’

Dit is een artikel uit het Transport & Logistiek Magazine
Tekst Anita Helstens

Transport & Logistiek

Michelle Medenblik wil met Hubbel de leefbaarheid in Den Haag en sinds kort ook in Rotterdam en Utrecht verbeteren. En dat doen ze door de lokale logistiek slim én groen uit te voeren.

Hubbel betrok deze maand zijn nieuwe pand aan de Zinkwerk in Den Haag Zuid-West. Het bedrijf maakt gebruik van 3.000 m2 en heeft de mogelijkheid uit te breiden naar 25.000 m2. “Het wordt voor al onze dienstverlening: transport, cross-docking, fulfilment, bundelen van ladingen en opslag”, vertelt Michelle Medenblik. “Ook is alle laadinfrastructuur aanwezig, wij doen immers alles zero-emissie. De vergunning voor het pand kwam vertraagd rond door corona.”

Stadshub met duurzame groeiplannen
De beginbazen van Hubbel in het nog lege pand in Den Haag: Robert Medenblik (links), Rinse van der Woude en Michelle Medenblik.

Last Mile

De stadshub is intussen niet meer weg te denken als oplossing voor stadslogistiek. “Met Hubbel zijn wij voornemens in iedere stad waar een milieuzone wordt ingesteld een of meer vestigingen te openen. De hub is vooral bedoeld als de plaats om ladingen over te dragen aan ons als lokale distributeur. De transporteur kan bij ons 24/7 terecht om zijn lading te lossen en weer terug de snelweg op te gaan. Niet meer urenlang stilstaan in de stad, niet meer verplicht overdag rijden. Maar omdat we meer kunnen dan alleen de last mile overnemen, nemen we ook direct de first mile mee: We verzamelen dus alle zendingen bij ons op de hub, rijden die in overleg met de eindklant uit op afgesproken tijden én nemen ook direct weer ladingen of retouren mee naar de hub terug: nooit leegrijden.”

Afgelopen zomer heeft Hubbel meegedaan aan een pilot van de Stichting HubKlub met een aantal strandtenten, leveranciers en een ICT-partij. “We hebben ermee aangetoond dat we door leveringen te bundelen veel loze kilometers door de stad én dus heel veel CO2 kunnen besparen”, zegt Medenblik.

“Deze leveranciers kregen door dat het zelf uitvoeren van leveringen veel duurder is. Een extra schakel klinkt wel duurder, maar is het dus niet. Zeven voertuigen zijn tijdens deze pilot vervangen door één elektrische bus. De duurzaamheid zit hem niet alleen in het vervangen door zero-emissie; de uitstoot is juist ook verminderd door bundeling van ladingen. De flora en fauna in badplaats Kijkduin zijn ons dankbaar! Wij stellen dat door slimme bundeling tot 80 procent minder ritten bereikt kan worden.”

Magazine

Urgentie

Medenblik heeft ambitieuze plannen. “Het is onze bedoeling dat we in Rotterdam en Utrecht snel grotere vestigingen openen. De komende twee jaar zullen we zeker tien stadshubs openen. We hopen dat de deadline van 2025 niet wordt uitgesteld. Een extra overgangstermijn voor bestaande voertuigen vertraagt de overstap naar zero-emissietransport. Immers, wanneer er een snelle deadline is, móéten ondernemers gaan nadenken over hun transport: vervangen of uitbesteden?

De vraag is er zeker al. Er komen steeds meer aanvragen voor onze logistieke oplossingen.”