Een nieuwe manier van distribueren
Vervuilende vrachtwagens die in het stadscentrum hun producten bezorgen? Als het aan ons ligt, is dat snel verleden tijd. Met ons distributiecentrum aan de rand van de stad waar leveranciers hun goederen bezorgen. Elektrische voertuigen brengen die vervolgens naar de eindklant in het stadscentrum. Daarmee laten wij het emissievrije vervoer van de toekomst zien. Met 27.000 vierkante meter aan potentiële ruimte is er in ons nieuwe pand in Den Haag, dat mede werd gefinancierd door het Haagse fonds FRED, genoeg ruimte om de diensten van Hubbel mogelijk te maken.
De oplossing voor stadslogistiek
Hubbel is bedacht als last-mile-oplossing, oftewel het laatste stukje vervoer van en naar eindklant. Vanaf 2025 mogen dieselvoertuigen de G40 steden niet meer binnenrijden. De meeste vrachtwagens rijden op diesel. Het leveren van producten aan bijvoorbeeld zorgcentra, kantoren en scholen moet dan ook anders worden aangepakt. Met een opslagruimte aan de rand van de stad ontstaat de mogelijkheid voor vrachtwagens om goederen af te leveren, die vervolgens met elektrische voertuigen in de stad geleverd worden. “Vooraf konden we niet inschatten wat er allemaal kwam kijken bij een project als Hubbel”, vertelt Michelle Medenblik – directeur van Hubbel.
“We wilden namelijk niet stoppen bij het leveren van producten, maar een integrale aanpak aanbieden. Zo kunnen bedrijven een magazijn in ons magazijn huren, de zogenaamde hub-in-hub. Ook kunnen we onze voertuigen aanpassen aan de producten die we vervoeren. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld maaltijdboxen en bloemen leveren. Dat betekent veel maatwerk, terwijl we tegelijkertijd efficiënt met onze tijd en middelen willen omgaan.”
Financiering van FRED
Door de grootte van het project was ook een grote ruimte nodig. De zoektocht naar een pand dat geschikt was voor een dergelijke onderneming, was lastig, ook omdat wij maatwerk willen leveren. Het voormalig distributiecentrum van V&D kwam uiteindelijk in beeld. Medenblik: “Om het pand geschikt te maken voor gebruik moeten er bijvoorbeeld loadingdocks worden gemaakt. Ook wilden we een inrit in het pand. Zo kunnen busjes door het pand naar hun eigen magazijn rijden. De aanpassingen willen we – in lijn met het idee van Hubbel – zo duurzaam mogelijk maken. Banken vonden een dergelijk project te nieuw en daarmee te onzeker. Het Fonds Ruimte en Economie Den Haag (FRED) bleek de uitkomst om de financiering van deze aanpassingen mogelijk te maken.”
“Het aanvragen van de financiering ging heel soepel, mede door de persoonlijke hulp die we hierbij kregen. Onze contactpersoon Marc Letschert (Investmentmanager bij SVn) begeleidt ons stap voor stap. De financiering vanuit FRED is een essentiële schakel in het project. Door FRED ontstond er een aanzuigende werking voor andere financiële partners en konden we de gehele financiering rond krijgen. Daar zijn we enorm blij mee.”
De efficiëntie van Hubbel
Hubbel laat zien dat de logistieke keten van Nederland anders kan. “Vrachtwagens hoeven niet meer in het stadscentrum in de file te staan. Ook is het veiliger voor voetgangers, fietsers en ander verkeer als er geen vrachtwagens door de stad rijden. Ons uiteindelijke doel is dat vrachtverkeer voor de distributie niet meer overdag rijdt, maar ’s nachts. Onze hub is 24/7 open dus er is geen reden om overdag aan te komen.”
Nu al ervaren ondernemers hoe efficiënt Hubbel kan werken. Zo is er een pilot op het strand van Den Haag bij zes strandtenten. “Normaal rijden er wel zeven vers-leveranciers met hun eigen producten in hun eigen auto naar elke strandtent. Nu stoppen de leveranciers bij ons op de hub en leveren daar hun producten. Onze chauffeurs verzamelen de spullen van de verschillende leveranciers en rijden met één busje in plaats van verschillende bussen naar het strand. Daarmee halen we dus een veelvoud aan bussen uit de stad. De vraag breidt hierdoor ook verder uit. Leveranciers vragen ons nu al of wij de spullen niet rechtstreeks bij hen kunnen ophalen. Op die manier kunnen zij hun auto’s wegdoen en wordt mobiliteit in het vervolg gedeeld. Ook dat is een efficiëntieslag die gemaakt kan worden.”
Dromen, denken, doen
De afgelopen periode hebben wij gewerkt vanuit ons oude pand. Vanaf 1 december zullen alle activiteiten plaatsvinden vanaf onze nieuwe locatie. De werkzaamheden die aan het pand moeten worden verricht en gefinancierd worden door FRED zijn dan nog bezig. Medenblik: “De vraag is enorm. Momenteel barsten we al uit het pand, dus het is fijn als we zo snel mogelijk overgaan.” In januari 2022 moet de begane grond opgeleverd worden, waarna Hubbel feestelijk wordt geopend. De verwachting is dat in april 2022 het volledig pand klaar voor gebruik zal zijn.