Terug

Eenvijfde minder ritten in de stad met Hubbel

1 mei 2023 / Nieuws

Voor twee pallets twee uur in de file? Dat moet en kan anders, volgens stadshub Hubbel. Samenwerken is de sleutel voor een omslag in de keten. ‘Die vervoerder moet denken: ik ben beter af bij een hub.’

Je kunt het zo gek niet verzinnen, bij Hubbel kun je alle soorten goederen bundelen: van bloemen, groenten, dranken of pallets printpapier tot toiletrollen. ‘De gemene deler’, vertelt Koen Idzenga, COO van Hubbel, ‘is alles wat de stad in moet, uit moet en in de stad zelf vervoerd moet worden.’ In jargon: de last mile, de first mile en de city mile.

“Als iedere brandstofgedreven auto nu uitstootvrij wordt, hebben we nog steeds een probleem.”

Belofte

Eén van de oprichters van Hubbel, Robert Medenblik, kent als geen ander de impact van veel vervoersbewegingen op een stad. Met zijn verhuisbedrijf Mondial Van der Velde had hij regelmatig te maken met een stad waar geen doorkomen meer aan was. Slecht voor het milieu én voor de eigen bedrijfsvoering. Met het oog op de invoering van de ZES-zone en vanuit een idealistische levenshouding, verkende hij als een van de eerste ondernemers het elektrisch rijden. De voordelen wilde hij niet alleen reserveren voor zijn eigen verhuisbedrijf. Zo ontstond Hubbel in 2018. Eerst in Den Haag, daarna ook in Rotterdam en Utrecht.

Koen, uitvoeringsbaas zoals hij zichzelf noemt, kwam in 2021 het team versterken. ‘Wij willen de stad mooier en leefbaarder maken met de belofte dat we door slim te bundelen minimaal vijf ritten in de stad kunnen vervangen door één. Want als iedere brandstofgedreven auto nu uitstootvrij wordt, hebben we namelijk nog steeds een probleem.’

We moeten denken in samenwerken, en niet in concurrentie. De markt en de opgave zijn groot genoeg.

Samenwerken

De 600m2 grote hub in Rotterdam, nu in Spaanse Polder en in de toekomst ook op Zuid, is er voor cross-docking en opslag van goederen. ‘De meeste goederen komen bij ons aan en gaan er binnen 24 uur weer uit, maar dan met schone voertuigen die geschikt zijn voor een stadse omgeving.’ En andere partijen, zoals een fietskoerier, maken gebruik van de Hubbel als thuisbasis. Waar mogelijk werken ze samen, daarnaast hebben ze ook hun eigen netwerk. ‘Dat voelt niet als concurrentie’, vertelt Koen. ‘Als je de stap naar nul goed wilt doen, moet je denken in samenwerken waar mogelijk en niet elkaar uit de weg gaan omdat je bang bent voor concurrentie. De markt en de opgave zijn groot genoeg.’

Om samenwerking te stimuleren, voert Hubbel heel wat gesprekken met bedrijven en overheden. De uitdaging is dat de hele logistieke keten moet veranderen en daarmee ook het verdienmodel van bedrijven. Koen: ‘Wat doe je als ondernemer met een chauffeur die normaalgesproken de hele dag onderweg is met diverse stops in de stad, maar die met de komst van een hub einde ochtend weer terug op de zaak is? Er moet een kantelpunt komen zodat die vervoerder denkt: ik ben beter af bij een hub en ik zet mijn chauffeur en vrachtwagen in buiten de stad. Wij proberen mee te denken en te laten zien dat het slimmer, efficiënter en goedkoper kan.’

“Gedrag is de uitdaging voor echte verandering, maar dat kun je beïnvloeden.”

Gedrag

Soms doet Hubbel dat heel gebiedsgericht, voor bijvoorbeeld één winkelstraat.  ‘We hebben een keer een analyse uitgevoerd waar in een straat het aantal van ruim 200 voertuigen per dag kon worden teruggebracht naar acht.’ Gedrag is volgens Koen een van de uitdagingen voor échte verandering. ‘Als de chef-kok van het restaurant voor een vergeten ingrediënt een nieuwe bestelling plaatst en de groentenboer geen ‘nee’ zegt tegen zijn klant, dan verandert er niets. Dat gedrag kun je wel beïnvloeden, ook met leveranciers, door bijvoorbeeld al in een inkoopcontract als voorwaarde te stellen: levering gebeurt alleen via een hub! Je ziet dit bij steeds meer overheden gebeuren.’

Koen is optimistisch over de toekomst van hubs. Uiteindelijk is het niet de vraag óf de omslag er gaat komen, maar wanneer. Hubbel heeft de plannen al klaarliggen en de ambitie is groot: in 2025 wil Hubbel volledige dekking hebben in de Randstad.