Terug

De ‘last mile’ is goedkoper via een stadshub

8 april 2024 / Nieuws

Transport via een Stadshub duurder? Nee.

In de wereld van logistiek en transport wordt de ‘last mile’ vaak beschouwd als een van de meest complexe en kostbare onderdelen van het leveringsproces. Het verwijst naar de fase waarin een zending van het distributiecentrum naar de uiteindelijke bestemming, meestal een huis of bedrijf, wordt gebracht.

Met de groeiende vraag naar snelle en efficiënte bezorging worden bedrijven gedwongen creatieve oplossingen te vinden om de kosten en milieu-impact van deze laatste fase te verminderen.

Een oplossing die de laatste tijd veel aandacht heeft gekregen, is het gebruik van stadshubs. Maar waarom zijn leveringen via stadshubs niet duurder in de last mile bezorging van transport?

1. Efficiëntere routeplanning:

Stadshubs fungeren als knooppunten waar goederen worden verzameld, geconsolideerd en van daaruit naar verschillende bestemmingen in de stad worden gedistribueerd. Dit maakt een efficiëntere routeplanning mogelijk, omdat meerdere leveringen kunnen worden geclusterd in één enkele route. Hierdoor worden de kosten per levering verlaagd, aangezien chauffeurs minder tijd en brandstof nodig hebben om meerdere pakketten af ​​te leveren.

2. Minder verkeerscongestie:

Door het consolideren van leveringen in stadshubs wordt het aantal voertuigen op de weg verminderd. Dit resulteert in minder verkeersopstoppingen en vertragingen, waardoor chauffeurs sneller en efficiënter kunnen navigeren door stedelijke gebieden. Minder tijd in het verkeer betekent lagere operationele kosten voor transportbedrijven, wat zich vertaalt in stabiele of zelfs lagere bezorgtarieven.

3. Duurzame transportoplossingen:

Stadshubs maken het ook mogelijk om duurzamere transportoplossingen te implementeren, zoals elektrische voertuigen, die minder afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen en lagere operationele kosten met zich meebrengen op de lange termijn. Deze lagere operationele kosten kunnen worden doorberekend aan de klanten, waardoor de bezorgtarieven competitief blijven.

4. Optimalisatie van voorraadbeheer:

Door gebruik te maken van stadshubs kunnen transportbedrijven hun voorraadbeheer optimaliseren. Ze kunnen voorraden op strategische locaties plaatsen, dichter bij de eindontvangers, wat resulteert in kortere afstanden voor de last mile bezorging. Dit vermindert transportkosten en minimaliseert verspilling door overtollige voorraad, wat uiteindelijk kan resulteren in stabiele of dalende bezorgtarieven.

5. Samenwerking en schaalvoordelen:

Stadshubs moedigen samenwerking aan tussen verschillende transportbedrijven en leveranciers, waardoor schaalvoordelen ontstaan. Door middel van gedeelde infrastructuur en middelen kunnen bedrijven hun operationele efficiëntie maximaliseren en kosten delen, wat de druk op bezorgtarieven verlicht.

Conclusie

Geconcludeerd kan worden dat transport via de Stadshub dus niet duurder is dan rechtstreekse leveringen.  Hoe meer ondernemers hier gebruik van gaan maken, hoe voordeliger dit zal worden. Immers, hoe meer zendingen via de Stadshub, hoe meer mogelijkheid om optimaal op gebied te bundelen.

Hubbel moedigt dan ook elke ondernemer aan om actief na te denken over zijn transporten naar steden. Echter, als ontvangende ondernemer, is het ook mogelijk om actief hieraan bij te dragen. Wanneer je jouw leveranciers vraagt via de stadshub te leveren, gaan zij ervaren dat het prettig is én kosten bespaart. Dat kun je vervolgens laten vertalen naar een verlaging van jouw transportkosten.

Meer informatie over wat dit jou kan opleveren of wat je kunt doen voor je eigen stad?