Terug

17 december 2020 / Nieuws

Hubbel op bezoek bij Den Haag FM!

Hubbel op bezoek bij Den Haag FM!

Donderdag 17 december 2020 was Robert Medenblik, mede eigenaar van Hubbel, op bezoek bij Den Haag FM in het programma van Nicolette; Haags Bakkie, om zijn verhaal te doen over Hubbel HELPS. Aan de hand van een interview werd aan de luisteraars meer inzicht gegeven in de werkwijze van Hubbel.

Lees of beluister het volledige interview 

Om u net als de luisteraars van Den Haag FM kennis te laten maken met Hubbel, hebben wij het interview voor u uitgeschreven. Het interview is overigens nogmaals te beluisteren vanaf 40:00.

Wat is Hubbel?

Hubbel is een logistieke stadshub, oftewel een groot pand aan de rand van de stad, waarmee wij proberen dieselauto’s en grote vrachtwagens buiten de stad te houden. Wij bundelen vanuit onze stadshub de leveringen van onze opdrachtgevers en bezorgen deze vervolgens duurzaam en efficiënt bij de klant in de stad. Met onze pakketdienst, Hubbel HELPS bezorgen wij daarnaast net als andere pakketdiensten, bestellingen bij de klant in de stad alleen dan volledig zero emissie.

Hoe zijn jullie op het idee gekomen van Hubbel?

Naast eigenaar van Hubbel, ben ik ook eigenaar van een verhuisbedrijf in Den Haag waar wij zelf rijden met dieselauto’s. Omdat de luchtkwaliteit steeds meer een belangrijk onderwerp begint te worden, hadden wij al een volledig elektrische vrachtwagen rijden voor het uitvoeren van verhuizingen. Vanuit het opspelende onderwerp over de luchtkwaliteit, het iets willen doen voor de maatschappij en het vervoer vanuit mijn verhuisbedrijf is Hubbel vervolgens ontstaan.

Waar is Hubbel op ingespeeld?

Hubbel richt zich voornamelijk op de vrachtwagens die uit de andere kant van het land naar de randstad komen om hun goederen af te leveren bij de klanten. De vrachtwagens rijden bij wijze van spreke achter elkaar aan en hebben slechts 1 stop in de regio. Wij bundelen deze leveringen en laten onze volledige groene vrachtwagens slechts 1 keer rijden in een kleiner gebied.

Laatst gaf je telefonisch een voorbeeld van een kinderdagverblijf, zou je nogmaals kunnen toelichten?

Wij hebben een klant op het gebied van kinderdagverblijven met veel locaties in de stad. Deze locaties liggen gelegen in kindvriendelijke buurten meestal vlak bij basisscholen. In deze buurten zie je veel vrachtwagens rijden die slechts 1 doosje of een rolcontainer komen afleveren. Doordat wij deze leveringen kunnen bundelen zorgen wij niet alleen voor een schonere stad maar verkleinen wij ook nog eens de gevaarlijke situaties rondom deze kindvriendelijke buurten.

Je gaf ook aan dat je van B2B nu voornamelijk bent geswitched naar B2C wegens de nieuwe corona maatregelen, kan je dit toelichten?

Klopt, onze B2B klanten hebben aangegeven nu voornamelijk andere prioriteiten te hebben. Gestimuleerd door de initiatieven Koop Lokaal en Support Your Lokals zagen wij het logistieke probleem in van onze B2C klanten en hebben hierop ingespeeld mede door het ontwikkelen van een eigen portal achter de website. Dit portal is ontwikkeld zodat kleinere retailers hun eigen orders kunnen invoeren, die wij volledig elektrisch ophalen en brengen naar onze eigen depot aan de rand van stad. Deze orders kunnen wij vervolgens dezelfde dag nog uitrijden.

Merken jullie net als andere pakketdiensten dat er een extreme toename is op het gebied van online bestellingen?

Ja, sinds Black Friday ervaren zowel de grote ketens als de kleinere winkels extreme drukte. Wij zelf hebben het nu al veel drukker dan op Black Friday en leveren al 4 keer meer dan op normale bezorgdagen, gisteren steeg dit zelfs naar 600%! Om hierop in te spelen zijn wij in een heel snel tempo gaan opschalen naar 12 volledig elektrische voertuigen met het oog op een eventuele verdere opschaling richting de kerstdagen.

Wat is de verwachting voor het nieuwe jaar?

In januari hopen wij dat de winkeliers die zich nu hebben aangesloten bij onze organisatie in onze werkwijze een nieuw business model zien. Natuurlijk wil je dat iedereen er uiteindelijk beter van wordt. Zo kunnen de winkeliers wat meer omzet genereren doordat het logistieke proces een stuk efficiënter verloopt en kunnen wij onze klanten voor een langere tijd binden. Dit alles op een zeer schone en groene manier!